fredag 8. mai 2009

Everglades

Idag har jeg endelig fått vært i Everglades! Har utsatt det og utsatt det, men i dag kom jeg, Kine, Heidi og Carl oss endelig ut dit! Everglades er USAs nest største nasjonalpark og utgjør store deler av sørlige Florida. Det består stort sett av våtmark og gressområder, og er kjent for sine alligatorer. Er over en million alligatorer i Florida! Vi reiste via EF, og dro halv 2 på formiddagen. Da hadde jeg allerede skulket to skoletimer fordi jeg var så syyykt trøtt etter en slitsom uke!

Tar ca. 45 minutter å kjøre ut til det stedet vi skulle dra med båt i, det ligger faktisk i et indianer-reservat, en indianerstamme kalt Seminole-indianere. Først dro vi med båt ut i Everglades, sånne båter som er helt flate under og kjøres ved hjelp av en svær vifte bakerst. Dette er fordi vannet i Everglades er så grunt at vanlig propellmotor nytter ikke, det er ikke dypt nok vann. Det består mye av gress og vann, og en god del vannliljer! Vi så sikkert rundt 10 alligatorer, noen små og noen større. Var ganske gøy å kjøre rundt der, interessant å se også! Når vi var ferdig med båtturen så vi et alligator-"show", der en fyr viste oss små og store alligatorer. Han pekte meg ut som frivillig til å wrestle med en to meter lang alligator, og lot som at jeg måtte stikke hånda inn i munnen på den og sånt, men da alt kom til alt fikk jeg bare holde en mindre alligator som var kanskje 1 meter lang fra nese til hale. Ble skuffet, hadde lett wrestla med den store, haha! Jeg har jo holdt en alligator før, i Bulgaria, men den var mindre og fikk bare holde den i noen sekunder! Denne sto jeg med i sikkert 5 minutter, og den var faktisk ganske tung! Når showet var over slappet vi litt av i en café før vi kjørte en liten tur innom en moderne indianer-landsby, så kjørte vi hjemover igjen! Middagen idag var ikke noe særlig, så vi skal dra ut å spise pizza om en times tid, og så skal vi gå på kino og se Star Trek! Jeg gleder meg!


Meg og et par kompiser bare!

En slik båt kjørte vi med!

En alligator lurer i gresset!

Denne kom helt opp til båten vår!

Stor alligator!


Meg og min venn!


Ville ta han med hjem og ha han i badekaret!

Ingen kommentarer: