torsdag 14. mai 2009

Bibelstudier, stress og shopping

Da er det torsdag, og i morgen er det endelig helg! Hurra! Idag har jeg hatt en kjip dag, har vært stressa og i dårlig humør! Men la meg først begynne med å fortelle om gårsdagen min, før jeg begynner å klage! I går holdt sjefen min, Bruce Coane, et seminar på biblioteket nedi gata her, om "Legal Rights at Work"! Jeg dro ned dit for å høre på, og møtte noen interessante folk som kjente sjefen min! Selve seminaret var også interessant, fikk høre om de ansattes rettigheter på jobb her i USA. Lærte mye rart om diskriminering, overtidsbetaling osv. Etter seminaret kom dattra til sjefen, Rachel, hun hadde vært på ballettrening i nærheten. Familien er jødisk (er veldig mange jøder i Miami), og hun går på sånn jødisk skole der hun lærer hebraisk osv. De skulle på et bibelstudie-møte etter seminaret, og spurte om jeg ville være med. Jeg var litt skeptisk, da jeg ikke finnes religiøs i det hele tatt, men her fikk jeg muligheten til å møte ordentlige amerikanere og være i et amerikansk hjem! Så ble med de, og var hjemme hos et amerikansk par, spiste kosher sjokoladeis og hørte på diskusjoner om tekster fra Toraen! Ganske interessant, jeg kjenner jo sånn ca. ingen amerikanere og hadde aldri vært i et ordentlig amerikansk hjem før! De kjørte meg hjem etter det, og da dro jeg med Heidi, Kine og Carl ned i Lincoln Road og spiste pizza.

Så til dagen idag. Begynte på jobb halv 9, hadde nok å gjøre, måtte gjøre ting jeg ikke aner hvordan jeg skal gjøre, ringe kontorer der de snakker så fort at jeg ikke får med meg noen ting, gjorde feil, samtidig som jeg måtte kommunisere med mamma og søskenebarnet mitt på mail og telefon angående leilighet i Tromsø. Vi hadde funnet en kjempefin møblert leilighet sentralt i Tromsø til ca. 6000 i mnd per pers, og vi kunne få den men da måtte vi svare NÅ. Og det ble jo kjempevanskelig i og med at 6000 kr i mnd er ganske mye, og jeg aner ikke hvor mye penger jeg kommer til å tjene i sommer, om jeg skal gå på universitet eller privatgymnas i Tromsø, hvor mye jeg blir og jobbe og hvor mye jeg får i lån/stipend fra lånekassa. Så etter mange mailer og diskusjoner ble det til at vi takket nei, for jeg tror egentlig at 6000 kr i husleie i mnd er ganske mye. Tror heller vi skal senke standarden litt og finne noe litt billigere! Så på slutten av arbeidsdagen min var jeg ganske sliten og litt irritert, jeg hadde 30 min på å komme meg hjem på før skolen startet... Hadde tenkt å ringe Rema også for å høre om sommerjobb, og med tanke på tidsforskjellen måtte jeg få gjort dette på formiddagen. Bestemte meg for å skippe førstetimen, prøvde å ringe Rema da jeg kom hjem, etter å ha fikla med telefonkortet i 10 minutter kom jeg endelig igjennom, og da var ikke de jeg måtte prate med på jobb! Så da løp jeg bare ned for å rekke førstetimen, som var iLab (datatime). Hadde ikke rukket og spist eller noe, så ble bare mer og mer sulten og fikk bare mer og mer vondt i hodet. Mot slutten av timen føltes det ut som at jeg var skikkelig fyllesyk, kvalm, sulten, vondt i hodet og kaldsvetta! Jeg sa bare til læreren min at jeg ikke kom til 2. time, så jeg gikk opp på rommet mitt og la meg. Sov i to timer, da jeg sto opp kl. 5 var jeg så trøtt at det var så vidt jeg skulle klare og gå! Skulle gå ned til å middag, men fikk ikke tak i noen for å høre om de skulle spise, så da droppa jeg middagen og trøstespiste Melkesjokolade. Klokka 7 ringte Heidi meg, og vi bestemte oss for å trø ned til Lincoln. Gikk innom Loews, som er hotellet vi skal bo på når mamma kommer, og spurte noen spørsmål som jeg ikke fikk noen positive svar på. Så gikk vi nedover Lincoln, jeg kjøpte noen gaver til de hjemme, spiste på McDonalds og gikk hjem igjen. Sånn, der har dere fått høre om den mest interessante dagen i mitt liv.... Eller ikke! Følte bare for å få skrevet litt, håper ikke dere sovna av kjedsomhet! Men nå er det leggetid for meg, skal på skolen om 8 timer, god natt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Synes det var lurt av deg å være med på den bibelstudien, selv om du ikke er relegiøs. Sikkert en litt artig opplevelse.

Anonym sa...

Tilogmed di "kjedelige" dagan dine e interessant å høre om, så bare peis på me uvesentlige detalja og utstrakte forklaringe om dagan dine, æ e i allefall en trofast leser uansett og æ synns det e artig å lese ka du styre me! ;) -Heidi